17 January, 2011

Yang Bulat-Bulat itu .


( i )
Si bulat , Si besar dan ada buaian boleh pusing-pusing. Pernah kamu tunggang binatang itu ? kalau tak pernah  cuba korang pergi Lost World of Tambun . Dekat situ ade sekor binatang bulat ni . tunggang la dan simpan kejap memori waktu bende tu tengah berpusing .

ayat macam merry-go-round
berpusing-pusing and balik semula

Ni lirk lagu merry-go-round nyanyian Elly Mazleen . (pelakon ? yup !) jangan tanya nape lirik lagu ni yang aku pilih bile terfikir tentang binatang bulat besar tu . Aku suka dgr lagu yg entah zaman keberapa nye lagu . Lagu pelik-pelik best ape . ade sentimental value . And kenapa tetibe nak tulis pasal merry-go-arround ? Sbbb binatang tu bulat dan asal kejadiannye jugak dibentuk oleh makluk bulat bernama molekul . jadi , ape je yang ada kt dunia ni Bulat sebenarnye . Dah tu ? knp korang nk kecoh-kecoh panggil orang bulat ? korang pn bulat gak . HAHA .

dunia nie ibarat roda

Tipu la kalau korang cakap korang tak pernah dengar qoute ni . Nampak sangat menipu . Tak baik menipu . Buat tambah dosa je . aku berani jamin bila korang down or ade prob mesti ade kawan-kawan korang yang akan sebut pepatah tu . Roda ? itu pn bnde bulat gak . 


( ii )
Aku suka berlari , walaupun hakikatnye aku tetap mcm ni . Tak kurus-kurus gak sebab aku suka berlari dalam hidup . Sejujurnye  aku jenis yang susah terima hakikat untuk sehari . Lepas aku boleh terima hakikat , bnde ni yang akan jadi alasan kenapa aku harus berlari dan terus berlari . Well . Dalam tempoh larian tu , sometime aku rasa mcm kuat ada bertenaga . Momentum berlari pn laju je . Konon-konon fit . Hahaha . and bila aku rasa penat aku akan ubah cara larian . Tak kisah cmne pn cara aku berlari  yang penting aku terus berlari . Yeay !


Tapi . . . .  Aku terlupa . Aku leka .


lupa pd hakikat sebenar yang hidup umpama roda . Jauh mne pn aku berlari , aku tak mungkin jumpe titik hujung dunia ni .Sbb bumi ni BULAT ! kalau aku berlari sbb bnde tu meyakitkan , comfirm aku akn jume balik ngan kesakitan tu lg . eh jp , bukan titik mula larian is titik akhir larian ke ? alamak . lupa lg . :'(

Actually , tak perlu berlari sekuat hati kalau korang rs korang tak mampu . Cukup sekadar korang atur langkah perlahan-lahan asalkan korang teta bergerak . move to things yang much better .

Cabaran , itu ujian .
Dugaan , itu ujian .
Rasa negatif , itu ujian .
Rasa positif . . . itu pn uijan gak . HuHu .

Sebab ape ? Sebab tak ada hidup yang tak ada ujian . Sebab ujian is Tarbiyyah dr Yang ESA . pusing lah keliling dunia . takkan jumpe manusia yang sentiasa tersenyum dan bahagia . AKU kaya atau AKU miskin , AKU pasti pernah menangis . Comfirm ! Pasti ! Yakin . 


( iii )
Sama mcm bila aku naik binatang bulat & besar tu . (kt fun fair kan ada . wt pe nk g jauh-jauh . LOL)

aku heppi , rs mcm diri terbang bebas like a bird and sometime aku pn rs takut . Mne tak nye , berpusing kat langit berkali-kali . melalu jalan yang sama tapi dengan rs yang bereza . First round , aku kata Seronoknya terbang tapi second round , otak aku mula ligat berfikir . Kalau putus tali ni cmne ? Third round lak  aku try motivate kan diri even macam-macam dah aku fikir . Even bnde tu keep on berpusing , tp it never bring me to the same feeling . Is a Fact ! Benda yg da lepas , let it be . Buat pe nk ingat-ingat lg . Kalau boleh , buang jauh-jauh . Tanam sedalam-dalamnya . Biar hilang semua . Apa yang terjadi ada hikmah nye . Cuma KAU je yang tak nampak .

No comments: